Distributienetbeheerder Eandis start een proefproject met tien elektrische voertuigen voor een carpoolproject voor het eigen personeel. Via het project wil Eandis, de werkmaatschappij van de Vlaamse gemengde intercommunales voor gas en elektriciteit, expertise verwerven over de impact in de toekomst van oplaadposten op het elektriciteitsnet.
Eandis zal tien voertuigen ter beschikking stellen aan het personeel. Er komen tien oplaadpalen, waarvan één aan de hoofdzetel in Melle.
Daarnaast hamerde Eandis op de uitdaging voor 2020. Europa wil immers 20 procent reductie van energieverbruik en broeikasgassen en 20 procent groei van hernieuwbare energie. Zo zal Eandis extra maatregelen nemen inzake rationeel energiegebruik en daarbij focust het op de stimulatie van dakisolatie, bijvoorbeeld bij de sociale huisvestingsmaatschappijen. Zo moeten het energieverbruik en de CO2-uitstoot gereduceerd worden. Ook bij de lokale besturen worden dergelijke stimuli doorgevoerd.
Qua slimme meters en het slimme net -een evolutie mede het gevolg van de opkomst van onder meer zonnepanelen- waarschuwt Eandis wel voor het kostenplaatje inzake investeringen in het net. Die zal Eandis moeten dragen.
"Het is logisch dat de investeringen worden doorgerekend in de distributienetvergoeding van de consument, vermits de distributienettarieven voor elektriciteit en aardgas een weerspiegeling zijn van alle noodzakelijke kosten om de opdrachten van de distributienetbeheerders uit te voeren", waarschuwt de netbeheerder evenwel in het persbericht. "De slimme technologieën zullen wellicht leiden tot een hogere netvergoeding", maar daar staan onder meer "lagere verbruikskosten" tegenover. Eandis benadrukt dan ook het globale plaatje qua impact op de eindafrekening
Geen opmerkingen:
Een reactie posten