woensdag 4 augustus 2010

Dit jaar rijden we elektrisch

In 2010 zal de elektrische auto zijn opgemerkte intrede doen op de Belgische markt. Maar de elektrowagens krijgen wel zware concurrentie van de zuinige dieseltjes met een lage CO{-2}-emissie. Jan Muylaert
Op het autosalon van Brussel, dat over veertien dagen zijn deuren opent, zullen de elektrische modellen dé blikvangers zijn. Een paar wagens zijn ook nog dit jaar verkrijgbaar zoals de Nissan Leaf en de Mitsubishi MiEV, twee modellen die in Japan al dagelijks worden gebruikt. De Opel Ampera, Peugeot iOn, Citroën C-Zero, Renault Fluence ZE zijn de voorbodes van een elektrisch tijdperk.

Nog weinig oplaadpunten
Actieradius, laadtijd en batterijen: het worden nieuwe begrippen in autoland. De komst van de elektrische auto zal de gewoonten van de automobilist grondig veranderen. Nog even brandstof gaan tanken voor een lange rit: vergeet het want de accu's van de elektrische wagen moeten urenlang opladen. Energie opslaan onderweg hoort er ook niet meer bij want wie elektrisch rijdt, bereidt zijn rit grondig voor. Het plannen van onze verplaatsingen wordt almaar belangrijker. De eerste elektrische auto's zullen geen grote actieradius hebben. Een reikwijdte van 100 km wordt nauwelijks haalbaar, want ook met de nieuwe lithium-ion batterijen blijft de rijafstand beperkt.
De eerste klanten zullen vooral openbare besturen en bedrijven zijn, want die hebben de ruimte om een 'tankstation' te installeren. Maar ook de particulier zal zich een elektrische auto kunnen aanschaffen, al zal hij zich vooral zelf moeten behelpen bij het opladen van de batterijen omdat het verdeelnet van elektrische laadpunten nog in de kinderschoenen staat. Elektriciteit opslaan zal niet in een klassiek tankstation gebeuren. De auto moet er namelijk urenlang opladen. Daarom zullen we oplaadpunten zien verschijnen bij warenhuizen, winkelstraten en kantoren.

De standaardstekker die voor het snel opladen zal worden gebruikt, moet nog worden geïntroduceerd. Voorlopig wordt een gewone stekker gebruikt, maar daarmee kan alleen aan een traag tempo worden opgeladen. Een nachtje aan het stroomnet is echter ruim lang genoeg voor een volle acculading.

De aanschafprijs van een elektrische auto zal hoger zijn dan van een conventionele wagen met een benzine- of dieselmotor. Renault laat even in zijn kaarten kijken en zegt dat zijn elektrisch model niet meer gaat kosten dan een compacte middenklassewagen maar voor de batterijen moet apart worden betaald. De klanten zullen de batterijen moeten huren, waardoor de kostprijs wordt gespreid.

Lage CO{-2}-uitstoot
Maar 2010 wordt ook het jaar van de compacte auto's met een lage CO{-2}-uitstoot. Auto's die minder dan 115 of 105 gram CO{-2} per km uitstoten, genieten een overheidskorting van respectievelijk 3 en 15 procent op de kostprijs, inclusief btw. Het aantal auto's dat weinig CO{-2} uitstoot, is de jongste maanden fel toegenomen en heel wat modellen in de zogenaamde Golf-klasse gaan op het salon in première. Wie een auto met een CO{-2}-emissie van minder dan 105 gram/km wenst, heeft vooral keuze uit dieselwagens maar er zijn ook de hybride klassiekers zoals de Toyota Prius en Honda Insight.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten


TERUG NAAR DE WEBSITE >>
www.ineltra-mobile.be

WAT IS DE TAZZARI ZERO?