Gemeente Houthalen neemt als eerste een Tazzari ZERO in operationele leasing.
De Tazzari ZERO, een zeer compacte volledig elektrische stadswagen van Italiaanse makelij, werd begin december in wereldpremière voorgesteld op de Motorshow van Bologna. Hoewel de Tazarri ZERO pas op 14 januari op het Brusselse Autosalon zal voorgesteld worden aan het Belgische publiek, noteerde invoerder Ineltra Systems al een eerste bestelling. Voor burgemeester Alain Yzermans van de gemeente Houthalen-Helchteren staat de wagen symbool voor de nieuwe economie die ontwikkeld wordt op de Clean Tech Campus, nota bene gesitueerd op de vroegere mijnterreinen. Ook voor leasingpartner Athlon Car Lease Belgium sluit dit contract naadloos aan bij de visie van de groep op de snel veranderende mobiliteit.
Tazzari-invoerder Ineltra Systems nv uit Genk, is al sinds 1999 actief op de markt van de alternatieve energie. “Ineltra Systems specialiseerde zich van bij de start in verkoop, installatie en onderhoud van zonne-energieproducten en warmtekrachtkoppelingen voor vaste en mobiele toepassingen. Aan deze productenportfolio wordt nu een gamma elektrische voertuigen en laadsystemen toegevoegd. Zo kan Ineltra een volledige 100% zero-emissie mobiliteitoplossing aanbieden: stroomgeneratie via zonne-energie en warmtekrachtkoppelingen, stroomdistributie via intelligente laadsystemen en de 100% elektrische Tazzari ZERO stadswagen. Zeker voor België een unieke mix. In eerste instantie focussen we ons vooral op de fleets van grote ondernemingen en overheidsbedrijven die een voortrekkersrol hebben op het vlak van ecologisch verantwoorde en duurzame mobiliteit”, aldus Franco Guido, commercieel directeur mobile department van Ineltra Systems.
Voor haar eerste ZERO-klant, de gemeente Houthalen, zocht en vond Ineltra een geïnteresseerde leasingpartner. Paul Dewit, gedelegeerd bestuurder van Athlon Car Lease was snel overtuigd. „De automobielsector, en dus ook Athlon Car Lease, staat vandaag voor een even radicale verandering als de fotografie bij de overgang van film naar digitaal. We beseffen dat de ontwikkeling van elektrische wagens nog in de kinderschoenen staat, maar zijn als leasing onderneming verplicht om vier à vijf jaar vooruit te denken. Die termijn stemt overeen met de termijn waarvoor onze voertuigen doorgaans verhuurd worden. Daarna moet er een markt zijn waarop we ze tweedehands kunnen verkopen. Zowel met de Railease formule, waarbij een bedrijfswagen gekoppeld werd aan een treinabonnement, als met het Mobiky partnership, waarbij we samen met de wagen een vouwfiets ter beschikking stellen, waren we trendsetter. We zijn dan ook fier als allereerste leasingmaatschappij in België een operationele leasing aan te bieden voor de 100% elektrische ZERO. Dit is trouwens minder evident dan het lijkt.
Het gebruik, het onderhoud en de restwaarde van een ZERO is totaal anders dan bij een conventionele wagen. Er zijn nog veel vraagtekens, maar we zijn er van overtuigd dat we samen met onze partners tot pragmatische oplossingen kunnen komen”.
Eén van die partners is Auto5, dat instaat voor het leveringsklaar maken van de ZERO’s, het batterijmanagement en het volledige naverkoopstraject. Dit is uiteraard een enorme troef voor zowel Ineltra, Athlon Car Lease als de ZERO-klanten die van bij de start een beroep kunnen doen op een netwerk van 52 autocenters.
De Tazzari ZERO is een zeer compacte maar verrassend praktische stadswagen met twee zitplaatsen en meer dan 160 liter bagageruimte. De volledig elektrische ZERO wordt aangedreven door een asynchrone AC motor met een vermogen van 15 kW en een fors maximum koppel van 150Nm. De Li-ion batterijen garanderen een autonomie van 140 km met volle belading. Via het stopcontact duurt het 9 uur om de ZERO volledig op te laden. Met de optionele Multifast-lader doe je er slechts zes uur over. De Superfast-lader kan de tweezitter in slechts 50 minuten voor 80% opladen. De centraal geplaatste motor met achterwielaandrijving bezorgt de erg lichte ZERO – amper 542 kg rijklaar – verrassende prestaties: van 0 to 50 km/u in amper 5 seconden en een topsnelheid van 90 km/u. Het ontwerp is afgeleid uit de motorsport. De centraal geplaatste motor, het lichte gewicht, het lage zwaartepunt en de achterwielaandrijving geven je, zeker in de ‘race’ rijmodus, een sportief rijgevoel,. Buiten ‘race’ beschikt de ZERO nog over 3 andere rijmodi: rain, standard en economy. De economy modus garandeert de ZERO-rijder de hoogste actieradius.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten