Alle intenties ten spijt hinkt Vlaanderen fors achterop in de race naar een nieuwe generatie milieuvriendelijke auto's. Tot die conclusie komt Groen! na een vergelijkend onderzoek van wereldwijde investeringen.
Volgens Vlaams Groen!-fractieleider Filip Watteeuw moet de Vlaamse regering oppassen dat ze de boot niet mist. Hij becijferde hoeveel geld Peeters II expliciet toezegde voor het onderzoek naar elektrische wagens: 400.000 euro voor een proeftuin voor praktijktests met auto's en laadstations. Ondermaats, vinden de groenen, die een resolutie indienen in het Vlaams parlement om de ontwikkeling van elektrische wagens aan te zwengelen.
Het kabinet van minister van Innovatie Ingrid Lieten (sp.a) benadrukt dat de 400.000 euro voor de proeftuin slechts een fractie is van het geïnvesteerde bedrag. Flanders Drive, de automobielpoot van de Vlaamse overheid, kreeg een subsidie van acht miljoen euro voor de ontwikkeling van groene, lichte voertuigen. Niet uitsluitend voor elektrische wagens dus, maar ze nemen wel het leeuwendeel van het onderzoek voor hun rekening. Er gaat ook 1 miljoen euro naar een onderzoeksproject voor batterijen met een grotere autonomie. Ten slotte gebruikt ook de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO) Vlaams geld om energiecircuits op te zetten om de elektrische wagens te bevoorraden.
De Duitse autoconstructeur Volkswagen kondigde in ieder geval aan in 2013 te willen beginnen met de productie van elektrische modellen, onder meer van de populaire Golf. VW rekent erop dat de elektrische modellen vijf jaar later 3 procent van de verkoop uitmaken. VW heeft vandaag nog geen hybride of elektrisch voertuig op de markt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten