De overheid kan de introductie van elektrische wagens versnellen door ze tijdens de spitsuren toe te laten op de busstroken. Andere mogelijke instrumenten die de overheid kan hanteren zijn de fiscaliteit, accijnzen, subsidies of de tolheffing. Het zijn allemaal pistes die onderzocht worden in de proeftuin rond de invoering van de elektrische wagen in Vlaanderen. Voor die proeftuin wordt 400.000 euro vrijgemaakt.
Vandaag gaf Vlaams minister van Innovatie Ingrid Lieten (sp.a) meer tekst en uitleg over die proeftuin. In overleg met alle betrokken actoren, gaande van de autosector tot de elektriciteitsleveranciers, wil Lieten alle mogelijke informatie verzamelen om alle mogelijke vragen en problemen rond de invoering van de elektrische wagen op te lossen. Zo wordt onder meer onderzocht hoeveel laadpalen er zullen nodig zijn, hoe de elektriciteitsdistributie zal verlopen en hoe de consument zal reageren.
Actief mee sturen
Ook de mogelijke rol van de overheid wordt bestudeerd. Als het van oppositielid en ex-minister Patricia Ceysens (Open Vld) afhangt, moet de overheid zich beperken tot "normeren en taxeren". "Het is niet de overheid die de groene wagen van de toekomst zal creëren. Er is maar één manier om tot vergroening te komen en dat is de onzichtbare hand van de markt groen te kleuren". Volgens minister Lieten kan de overheid wel actiever mee sturen. "Als we alleen de markt bezig laten, dan hebben we in de toekomst geen automobielindustrie meer in België en dat is niet waar ik naartoe wil".
Bedoeling is dat op basis van het onderzoekswerk, dat gecoördineerd wordt door het VIM (Vlaams Instituut voor Mobiliteit), in de komende maanden wordt afgelijnd op welke schaal de elektrische wagen in Vlaanderen kan ingevoerd worden. "Het is jammer dat men in Vlaanderen de voorbije jaren niet vroeger heeft nagedacht over de invoering van elektrisch wagens, maar we zijn nu aan een inhaalbeweging bezig", aldus Lieten. (belga/sps)
06/01/10 13u42
Geen opmerkingen:
Een reactie posten