
Een lezer stuurde ons de boeiende vraag of er voor plug-in elektrische wagens, die vanaf eind dit jaar op de markt komen, een aparte regeling geldt inzake BIV en wegentaks. Hij vroeg zich verder nog af of er afzonderlijke subsidies bestaan voor dit soort wagens. We legden de vragen voor aan het Ministerie van Financiën en de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en kregen het volgende antwoord:
Voorlopig is er geen afzonderlijke regeling voor elektrische wagens en bestaan er geen subsidies. Voor de eenmalige belasting op inverkeerstelling (BIV) wordt het minimumbedrag aangerekend, zijnde 61,50 euro. Voor de jaarlijkse verkeersbelasting baseert men zich op het minimum van 4 fiscale pk, wat overeenkomt met een jaarlijks bedrag van 66,53 euro.
Voorlopig is er geen afzonderlijke regeling voor elektrische wagens en bestaan er geen subsidies. Voor de eenmalige belasting op inverkeerstelling (BIV) wordt het minimumbedrag aangerekend, zijnde 61,50 euro. Voor de jaarlijkse verkeersbelasting baseert men zich op het minimum van 4 fiscale pk, wat overeenkomt met een jaarlijks bedrag van 66,53 euro.
Gewoon weer typisch, ipv de eerste jaren het 100% elektr rijden te stimuleren en dus dit gratis doen kunnen ze het toch niet laten er extra geld uit te persen! Verdorie toch, doe het de eerste jaren gratis en stimuleer die nul uitstoot. Beloon die mensen die zo'n wagen willen kopen. Demotiveer de vele duizenden stinkmobielen die stinken, vervuilen en ziektes veroorzaken. Dat kost de staat onrechtstreeks veel meer geld aan verborgen ziektekosten dan die kleine extra tax. THINK!
BeantwoordenVerwijderen